Check this out

Sunday, May 8, 2016

DUA KERJA, SAYA SUKA

Entri 140

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN 

Perihal dua kerja ini sudah lama terjadi kepada mana-mana surirumah yang duduk di rumah. 

Yang penting, perkara pertama yang kita kena fikirkan adalah keutamaan.

Kalau kita jenis yang rajin, bertenaga, berbakat apatah lagi, kita boleh lakukan bukan setakat dua kerja, malah tiga, empat dan seterusnya.

Cuma, kita perlu pandai susun keutaaman kerja yang mana harus didahulukan.

Untuk pengalaman saya sendiri, sejak melahirkan anak ketiga dan berhenti kerja di pejabat, urusan anak-anak dan keluarga adalah keutamaan saya kerana itu jugalah niat asal saya berhenti kerja.

Memandangkan saya juga sudah lama berhobi menjahit, maka saya juga menjahit jika ada kelapangan dalam menguruskan hal keluarga.

Ini adalah gambar terbaru saya menjahit setelah sekian lama "berehat" atas urusan tertentu. 

Ini juga adalah kali pertama saya menggunakan fabrik Korean Viscose Cotton yang menjadi pilihan ramai orang Malaysia yang melancong ke Korea. Kain ini terdapat di Gwanjang Market yang menjadi tempat wajib dikunjungi untuk membeli belah di sini.

Saya cuba menjahit sehelai jubah moden untuk kegunaan sendiri. Sambil menjahit, saya melayan Hanaa membuat buku kerjanya.

Saya akui, sejak awal tahun ini, Hanaa memang menunjukkan minat untuk ke sekolah. Namun atas sebab tertentu, saya hanya 'mengajar'nya di rumah sahaja. 

Walaupun umurnya akan mencecah 4 tahun tidak lama lagi, tetapi dia sudah habiskan beberapa buku kerja latihan untuk kanak-kanak berumur 4-5 tahun.

Keutamaan saya di sini adalah Hanaa dan sambil-sambil itu saya menjahit untuk mengisi masa terluang. 

Buatlah beberapa kerja sekali pun, jika kita pandai uruskan keutamaan, in shaa Allah semuanya akan "on track".

Apa yang sangat penting adalah keberkatan kerja itu sendiri. Jangan hanya kerana ingin kejarkan duit, kita mencuri masa yang tidak sepatutnya untuk membuat kerja lain. Nanti yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.

Kita yang rugi.

 

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...