Check this out

Sunday, November 1, 2015

MENJAHIT TANPA HADIR KELAS MENJAHIT

Entri 76

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
 
Sejak akhir-akhir ini ramai bertanyakan saya berkenaan di mana saya belajar menjahit. Saya agak serba salah untuk menjawab kerana saya sendiri tidak pernah hadir kelas untuk menjahit. 
 
Iya, saya tidak pernah menghadiri kelas menjahit. Ianya bermula dari hobi, suka-suka sahaja. Setelah dimuatnaik ke blog kraft saya, tempahan datang tidak putus-putus pada masa itu, alhamdulillah.

Di mana saya belajar menjahit? Hanya dari internet melalui tutorial yang dikongsikan oleh tukang-tukang jahit dari seluruh pelusuk dunia dan juga dari youtube.

Tetapi, yang paling penting adalah MINAT DAN SEMANGAT.

Dua perkara ini amat penting untuk memastikan anda berjaya menjahit. 

Kalau tiada minat, kerja apa pun tidak menjadi.
 
Kalau senang putus semangat, jadilah ia hangat-hangat tahi ayam.
 
Saya tidak pernah putus asa mencuba pelbagai jenis jahitan produk. Saya pernah cuba buka jahitan baju siap yang saya beli dan saya tekap paternnya kerana saya rasa itu ukuran badan yang paling sesuai dengan saya.
 
Saya juga pernah membeli pattern online dari tukang jahit professional termasuklah dari USA. 

Pattern tersebut juga amat membantu kerana sudah siap diukurkan, kita hanya tekap sahaja. Namun kita kena pandai sesuaikan dengan sizing badan sekiranya mengecil atau membesar.

Lama-lama mencuba, alhamdulillah saya boleh menjahit pelbagai produk kraft, baju sendiri, baju anak-anak dan juga baju rakan-rakan terdekat yang mengenali saya.

Jadi, yang diluar sana yang berminat untuk menjahit, jangan putus asa jika tiada masa untuk ke kelas, semuanya boleh dipelajari hanya dari rumah.

Zaman IT sekarang, bekerja di rumah adalah sesuatu yang tidak mustahil, malah lebih menyenangkan kerana kita tidak perlu keluar rumah. Boleh lawati kerja kraft lama saya di TINICRAFT.

Oh ya, saya Pengurus Online di Akademi Bekerja di Rumah. Ianya merupakan kumpulan sokongan untuk kalian yang bekerja di rumah. Kalau mahu tahu lanjut berkenaan bekerja dari rumah ini, boleh lah email kepada saya di tinicraft@gmail.com.

Terima kasih.


Nota: Ini adalah gambar aktiviti menjahit saya baru-baru ini. Sedang menyiapkan kraft batik untuk berjualan bagi pihak persatuan di sini. Kraft dari batik Terengganu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...