Check this out

Thursday, October 1, 2015

MENU PERANTAUAN, RINDU KAMPUNG HALAMAN

Entri 53
 
Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
 
Nasi lemak ikan tongkol (ikan aya), satu menu pilihan wajib di Terengganu. Balik bercuti hari raya pada Julai lepas, saya tidak lepaskan peluang untuk menikmati hidangan pagi tersebut.  
 
Pada waktu mula-mula mendirikan rumahtangga dulu dengan suami, anak jati Terengganu, saya terkejut apabila bapa mertua membeli sarapan pagi nasi lemak ikan tongkol, bukan ikan bilis.
 
Saya yang sememangnya peminat ikan tongkol, terus jatuh cinta akan menu ini. Selain dari nasi dagang Terengganu, hidangan ini juga membuatkan saya lupa akan diet saya selama ini. ;)
 
Gambar ini adalah sarapan kami minggu lepas. Suami amat teruja apabila sebuah pasaraya kecil di Itaewon ada menjual ikan tuna yang mana rasanya saling tak tumpah dengan ikan tongkol.
 
Kami dapati ikan tuna hanya dijual apabila masuk musim luruh sehingga musim sejuk. Tidak tahu kenapa, tetapi kami membuat rumusan sendiri, mungkin hanya ada pada musimnya sahaja.
 
Saat menyuapkan suapan pertama, air mata saya hampir menitis. Terharu dan juga terbit rasa rindu yang amat kepada kampung halaman. Saya tahu, suami pun sama tetapi dia tidak menzahirkan rasa rindunya dengan kata-kata, cukup hanya melihat seleranya menjamu hidangan tanahair ini.
 
"Abang nak makan sarapan ini, nak bawa bekal untuk tengahari dan malam nanti abang nak ini juga," saya masih ingat kata-katanya. 
 
 
 
 
Ini pula sebungkus hidangan ini untuk kawan baik saya yang juga anak Terengganu, berkahwin dengan orang Finland. Dia tinggal berdekatan rumah kami di sini dan kami selalu bertukar juadah masakan Melayu.
 
Sebungkus nasi lemak ikan tongkol ini mungkin nampak biasa jika di Malaysia, tetapi cukup istimewa buat kami di perantauan di bumi Kimchi ini.
 
Syukur, Alhamdulillah.
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...