Check this out

Saturday, October 17, 2015

CUTI SEKOLAH DI MUSIM LURUH

Entri 59

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN


Hari ini bermulanya cuti sekolah anak-anak sempena pertengahan semester. Elok juga, baru masuk musim luruh ini memang ramai yang akan batuk selsema kerana angin sejuknya.

Tasnim pun sudah kedengaran batuk kecilnya dan bunyi selsema hidungnya.
 
Sesekali kami juga telah menghidupkan heater pada waktu malam kerana tidak tahan sejuk.

Saya pula harus lebih berdisiplin memakai stokin atau selipar di dalam rumah dek cuaca sejuk. Kalau tidak, sakitnya sampai ke tulang belakang dan tumit kaki. Sakit urat di sini tiada prang yang arif untuk urutkan.

Anak-anak akan berada di dalam rumah sepanjang hari jika cuti sekolah sebegini. Dengan cuaca sejuk dan Papa mereka yang masih bekerja, kami tidak berani untuk keluar ke mana-mana dengan berempat ini. Anak-anak juga tidak mahu keluar kerana cuaca sejuk di luar rumah.

Oleh yang demikian, saya harus menjadi ibu yang sangat kreatif untuk beraktiviti dengan anak-anak. Mereka sudah terbiasa sibuk dan penuh aktiviti di sekolah. Jadi, saya perlu membantu mereka untuk sibuk juga di rumah.

Pada kali ini, saya sudah awal-awal lagi memberitahu mereka bahawa cuti sekolah pada kali ini bertemakan Muslim Camp sebagai aktiviti utama.

Saya juga sudah senaraikan beberapa aktiviti untuk dijalankan bersama. Di antaranya adalah seperti berikut :-

1. Audit bacaan dalam solat terutamanya sebutan bacaan dalam Qunut dan Tahiyyat akhir.

2. Hafazan 3-5 Surah baru selain bacaan Quran harian.

3. Siri cerita Nabi dan Sahabat

4. Rukun Islam dan Rukun Iman

5. Siri akhlak sesama manusia

Saya juga akan menyelitkan aktiviti biasa kami sebelum ini seperti berikut:-

6. Sleepover / Camping

7. Cooking Club

8. Educational Computer Games

9. Painting

10. Craft and art

11. Basic House chores

12. Chess/Hide&seek/musical chair/ Wolf in the garden
 
 
 
Nota: Ini adalah gambar pada musim cuti sekolah (Spring Break) bulan 3 haritu. Saya ajar anak-anak untuk buat popia kecil sebagai salah satu aktiviti di rumah.
 
Doakan saya berjaya ya. Saya harap sangat aktiviti yang saya senaraikan di atas dapat dilakukan dengan sebaiknya. Saya dan suami juga ada satu kejutan aktiviti untuk mereka. Tunggu ya? Saya akan update di sini nanti.
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...