Check this out

Friday, August 21, 2015

JOM BUAT KIMCHI SENDIRI! (HOMEMADE KIMCHI)

Entri 12
 
Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
 
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
 
Kata gila Korea kan? Boleh makan kimchi tak? Kalau tak boleh makan, bukan peminat tegar namanya tu! Seperti semua orang tahu, Kimchi adalah makanan WAJIB orang Korea tidak kira musim atau ketika. Boleh dikatakan setiap kali makan, kimchi tidak akan di lupakan. Dan boleh dikatakan dalam setiap drama Korea, mesti kita akan perasan akan hidangan Kimchi. Kimchi merupakan makanan tradisional orang Korea yang mana ia merupakan sayur yang disediakan dengan cara pemerapan atau " fermentation".
 
Sebenarnya, saya mula mendengar perihal kimchi sewaktu saya belajar di Arizona dulu. Pada waktu itu, rakan sekerja saya di perpustakaan, Jun yang berasal dari Korea memperkata tentang Kimchi. Dia tidak boleh tidak ada kimchi semasa makan. Ibunya akan sentiasa membuat pengeposan Kimchi dari Korea ke Amerika. Dia juga pernah sekali dengan penuh bersemangat membawa botol kimchinya ke perpustakaan di tempat kami bekerja secara sambilan semata-mata untuk memberi peluang kepada saya mencuba rasa kimchi. Setelah memastikan dengan Jun bahawa ianya adalah sayur semata, saya mencubanya. Ah, masam! Itu adalah pandangan pertama saya terhadap kimchi setelah merasainya buat pertama kali. Tetapi untuk tidak mengecewakan Jun, saya tetap menelannya.
 
Apabila tiba di Korea, saya melihat Kimchi di mana-mana. Saya mencubanya apabila ke restoren yang menyajikan ikan bakar atau pun sotong pedas. Kimchi adalah salah satu hidangan wajib dalam menu di restoren korea selain daripada Doenjang Jjigae "Korean soybeanpaste stew". Ajaibnya, rasa kimchi di Bumi Sonata ini sangat sedap! Saya terus jatuh cinta pada kimchi. Saya pernah mencuba "Mak Kimchi" iaitu dalam bahasa korea "mak" bermaksud "simple"yang dibeli di Emart, salah sebuah pasaraya di sini. Tetapi rasanya tidak segar dan tidak sesedap kimchi "homemade" seperti di restoren. Saya tidak berputus asa dan membuat keputusan untuk cuba membuat kimchi sendiri.
 
Selepas membuat beberapa carian di Google, saya menemui pelbagai versi resepi kimchi. Saya rasa resepi Mak Kimchi seperti di bawah adalah paling senang :-
 
How to make your own kimchi:-
 
Ingredients
  1. 2 medium size napa cabbages (about 8 pounds)
  2. 1-1/4 cups coarse sea salt (less if using finer salt)
  3. 6 cups water
  4. 1 Korean radish, mu (about 1-1/2 pounds)
  5. 1 tablespoon coarse sea salt
  6. 5 - 7 scallions, roughly chopped
Seasoning
  1. 1 cup gochugaru (Korean red chili pepper flakes)
  2. 1/3 cup saeujeot (salted shrimp), finely minced
  3. 4 tablespoons myulchiaekjeot (fish sauce)
  4. 1/4 cup minced garlic
  5. 2 teaspoons finely grated ginger
  6. 1 tablespoon sugar
  7. large bowls (preferably at least 7 - 8 quarts)
  8. large colanders
  9. kitchen gloves
  10. airtight container(s) or jar(s) - about 1-1/2 gallons
 
Kalau rasanya bahan-bahan tersebut anda ada, boleh klik laman web Korean Bapsang untuk mengikuti langkah demi langkah membuat kimchi berserta gambar yang sangat senang untuk diikuti.
 
Selepas proses "cutting,salting & mixing", campuran tersebut haruslah dimasukkan ke bekas kedap udara dan diletakkan di suhu bilik selama setengah sehingga satu hari untuk memastikan kimchi tadi betul-betul melalui proses "fermentation". Kemudian, bekas tersebut haruslah diletakkan di dalam peti sejuk dan boleh disimpan di dalam peti sejuk seberapa lama kita mahu. Pertama kali mencuba kimchi dari air tangan sendiri, suami saya kata "not bad", sedap! Kami berdua sangat teruja walaupun rasanya tidak sama seperti di restoren, tetapi sekurang-kurangnya kimchi tersebut menepati selera kami. Alhamdulillah, tidak sia-sia usaha membuat kimchi sendiri. Selain dapat menjimatkan wang, kimchi ini juga dapat dinikmati bila-bila masa sahaja di rumah, tidak perlu ke restoren semata-mata untuk menikmati kimchi.
 
Ini botol kimchi pertama saya. Kami dapat habiskannya dalam masa dua minggu sahaja. Daniel dan Damia amat sukakan kimchi, seperti saya. Jadi, membuat kimchi sendiri amat berbaloi!
 

 
 


 

Nota: Maaf, saya tidak ada banyak gambar langkah demi langkah semasa membuatnya dek tidak dapat memegang telefon semasa proses menyediakan campuran. :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...